Reklama
 
Blog | Virginie Bejot

Žluté vlaky na českých kolejích

 

České dráhy mají první konkurenci – žlutý RegioJet. Úroveň vlakové dopravy u nás by se v budoucnu mohla hnout kupředu. Proč až teď?

na www.kales.over-blog.com

 

 

Roku 1996 byla založena společnost STUDENT AGENCY a její majitel Radim Jančura tak předvedl v autobusové dopravě u nás dosud nebývalý komfort. Brzy na to přibral i letadla a nedávno se jeho firma stala 3. nejobdivovanější společností v ČR. Žluté autobusy dnes zná každý. Na konci letošního září vyjely po českých kolejích i první žluté vlaky.

Po mnoha letech pokusů je RegioJet první soukromá firma, které se povedlo na české koleje probojovat. České dráhy totiž dlouho nechtěly o konkurenci ani slyšet. To je však právě to, co potřebovaly. Špinavé a staré české vlaky s pomočenými záchodky a poškrábanými skly se totiž s vlakovou dopravou našich západnějších sousedů nedají srovnávat a kroky k lepšímu byly jen velice pomalé, byli-li vůbec.

 

Reklama

„Minulý měsíc začala revoluce v železniční dopravě.“ Tak začíná editorial měsíčníku Žlutý, který vydává právě soukromá dopravní společnost STUDENT AGENCY. A od minulého měsíce se také v médiích strhávají bitvy a jen hemží různými názory a články, reagujícími na tuto situaci. Je to dobře, že tu žluté vlaky jsou, nebo ne? Ten, kdo cestuje vlakovou dopravou ví, že kromě Elephantů a Pendolina je stav vlaků a tohoto druhu dopravy celkově opravdu otřesný. Celý tento systém je 30 let zastaralý a přiznejme si, že se toho moc neměnilo. Proč? Nebyla tady konkurence. České dráhy pařící státu věděly, že pokud chce někdo cestovat vlakem, musí jet tím jejich. Proto neměly potřebu dělat nějaké výrazné kroky kupředu a i ceny jízdenek byly – i přes takový stav – odvážné. Teď je však na koleje vyjely i žluté vlaky. Jsou úplně nové, moderní. Je to nejlepší druhá třída v Evropě a přináší naprosto jiný standard cestování vlakem. Každý vagon má vlastní stevardku a podobně jako v autobusech STUDENT AGENCY tu zdarma dostanete výběr z denního tisku, kávu nebo balenou vodu. Pro cestující je připraven i nemalý výběr z jídel (a nejen těch českých).

Každý teď pochopí, že žluté soupravy jsou na úplně jiné úrovni než ostatní české vlaky. Co se komfortu týče, ČD se s nimi nemohou srovnávat a tak udělaly jediný krok, který mohly. Vlak InterCity RegioJet jezdí zatím jen na trase Praha – Ostrava. A tak ČD nezbylo nic jiného, než snížit toto jízdné.

„Pro úplnost je ale nutné dodat, že ČD snížily ceny i na dalších osmnácti regionálních tratích,“ uvádí v rubrice Anketa pro časopis Respekt bývalý ministr dopravy Vít Bárta. Je jasné, a pravděpodobně i správné, že se při otevření trhu a nástupu soukromých firem na české tratě začnou používat soutěžní strategie, v konkurenčním boji zcela běžné. A je to dobře. Je důležité, aby na každém trhu panovala určitá konkurence, to je cesta k pokroku, protože firmy se zákazníkovi snaží vyjít vstříc a nabídnout mu něco lepšího než ostatní. To na našich tratích doposud nebylo. Jsou tu i další soukromé firmy, které se snaží na koleje dostat a doufejme, že se jim to povede. S každou firmou totiž stoupá šance, že e v nejbližších letech vyšplháme na evropskou úroveň. Třeba ze sebou začnou ČD něco dělat.

 Ještě mám v hlavě jednu otázku, která se nabízí kdykoliv, mluvíme-li o modernizaci. Mnozí mají rádi tu poetiku, když krajinou projíždí tradiční stará „Kača“. Nebude škoda ztratit to? Tady bych chtěla poukázat na dva různé výsledky, kterých se vlaková doprava může snažit dosáhnout. Jedeme- li z Prahy do Ostravy, chceme se tam dostat v co nejkratším čase. Dráhy by měly cestujícím umožnit co nejrychlejší přesun, k tomu je potřeba modernějších vlaků a s nimi přichází i komfort. S vývojem techniky a vědy se naše požadavky na rychlost a komfort stále zvyšují a dráhy by na to neměly zapomínat. To je přirozený proces modernizace.

Jinou věcí je, jedeme-li z jedné vesnice do druhé, nebo ještě do té třetí. Cílem je pouze se přesunout a k tomu není potřeba ten nejmodernější vlak s největším komfortem, protože rychleji se na takových tratích stejně většinou jet nedá a najíst se člověk také nestihne. Já osobně nejsem proti tomu, aby se na kratších úsecích udržely dvouvagónové vláčky. Ale i ty je potřeba mít v pořádku a ve výborném stavu, aby nedělaly ostudu. A to je možná to, co by mohly ČD změnit, když díky soukromníkům teď stát na vlakové dopravě ušetří zhruba 100 milionů korun ročně. I když je pravda, že i nové světle žluté „Kači“, kterých sice není mnoho, ale přeci je někde uvidíte, nejsou špatné. A aby té žluté nebylo málo, Radim Jančura v Otázkách Václava Moravce prozradil, že chce převzít všechny regionální tratě, které stát označil jako prodělečné a chce je zrušit. „Pronajali bychom si, nebo koupili za tržní cenu ty motoráčky, které tam nyní jezdí a sami bychom si je zrekonstruovali,“ sdělil Jančura.

Tak uvidíme, jaké barvy se nám budou mezi kopci míhat. Ať už to ale budou jakékoli, vypadá to, že by cesty vlakem mohly být v budoucnu i příjemnou záležitostí.

 

www.kales.over-blog.com